Pyhän Mikaelin kirkko täyttää 110 vuotta

Varpaisjärven seurakunnan kaunis kivikirkko, Pyhän Mikaelin kirkko täyttää tulevana mikkelinpäivänä 110 vuotta. Rakennusurakka kesti aikoinaan noin 2,5 vuotta ja kivet kuljetettiin talvella perille rekipelillä. Kirkko on nimetty arkkienkeli Mikaelin mukaan.
Koko seurakunnan juhlavuosi

Vuosi 2014 on Varpaisjärven seurakunnan Pyhän Mikaelin kirkon ja koko seurakunnan juhlavuosi. Kirkon vihkimisestä tulee mikkelinpäivänä 5.10.2014 kuluneeksi 110 vuotta. Juhlavuoden tunnus on "kulmakivi", jolla seurakunta haluaa kunnioittaa kirkon rakentajia, jotka olivat aikansa huippuosaajia kivirakentamisessa. Samalla halutaan muistuttaa nykypolvea siitä, että kirkon kulmakivi on Kristus, jonka varassa kirkko pysyy pystyssä.

Kuluvan vuoden aikana on toteutettu useita eri tapahtumia juhlavuoteen liittyen. Juhlinta huipentuu mikkelinpäivänä su 5.10.2014 klo 10.00 alkavaan piispanmessuun, jossa saarnaa Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen. Messun jälkeen seurakuntatalolla on tarjolla lähetyslounas ja kotikirkkonäyttely, joihin on vapaa pääsy.

Enkelikirkko on arkkitehti Josef Stenbäckin suunnittelema

Kirkon rakennusmateriaaleista käytiin aikoinaan monia keskusteluja. Vuoden 1901 marraskuisessa kirkonkokouksessa päätettiin kuitenkin yksimielisesti, että rakennusmateriaali on kivi. Rovasti Dahlströmin kutsuma asiantuntija, arkkitehti Josef Stenbäck, esitteli kiven arvoa rakennusmateriaalina ja samalla myös kirkon piirustusluonnokset. Kirkko annettiin rakennettavaksi urakkatyönä, jonka arkkitehti Stenbäck hoiti ja valvoi. Kiven kuljetus tapahtui talvisaikaan rekipelillä. Urakkasumma oli 89.100 markkaa ilman kattokruunuja, urkuja ja kelloja. Rakennusaikaa tuli vajaat 2,5 vuotta, ja kirkon piti olla valmis 1.11.1904. Kirkko valmistui aikataulussa niin, että vihkiminen pidettiin mikkelinpäivänä 2.10.1904.

Lähde: Eero Erola, Varpaisjärvi-kirja, 1986, toimittanut Marjatta ja Pekka Haara

Lisätietoja, Varpaisjärven seurakunta, kirkkoherra Olli Kortelainen, 050 3311 441,olli.kortelainen@evl.fi

(julkaistu 15.9.2014)

2014-12-31 12:04:12.0