Syysmarkkinoiden seurakuntavaalitorit kannustavat äänestämään

Marraskuussa järjestettävät seurakuntavaalit näkyvät syysmarkkinoilla ympäri Ylä-Savoa. Vaalitorien tavoitteena on kertoa ihmisille lähestyvistä seurakuntavaaleista ja kannustaa ihmisiä äänestämään. Valtakunnallisesti Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tavoite on nostaa äänestysprosenttia. Ensimmäinen vaaliteltta pystytetään pe 5.9. Lapinlahden Aikataika-tapahtumaan.
Tervetuloa vaalitorille!

Ylä-Savon seurakuntayhtymässä ja sen seurakunnissa valitaan marraskuussa jäsenet seurakuntaneuvostoon sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon. Valituiksi tulevat päättäjät ovat avainasemassa esimerkiksi seurakuntien virkoihin, tiloihin, tilojen käyttöön sekä määrärahoihin liittyvissä ratkaisuissa. Varsinainen vaalipäivä on isänpäivänä 9.11. ja ennakkoäänestys toteutetaan 27.–31.10.2014. Vaalitoreja järjestetään syksyn aikana jokaisessa seurakunnassa. Tavoitteena on kertoa ihmisille lähestyvistä seurakuntavaaleista ja kannustaa ihmisiä äänestämään. Samalla halutaan antaa paikallisille ehdokkaille mahdollisuus tulla torille esittäytymään.

Kuluvan vuoden aikana on eri puolilla Suomea järjestetty vastaavia toreja eli ns. "Hyvän tekemisen toreja" useissa eri kaupungeissa. Torit ovat osa valtakunnallista seurakuntavaalikampanjaa, joka kulkee teemalla "Usko hyvän tekemiseen". Aikaisemmin vastaavia toritilaisuuksia ei ole seurakuntavaaleissa järjestetty. Tule siis mukaan vaalitorille!

Tavoitteena äänestysprosentin nosto

Valtakunnallisesti Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tavoitteena on nostaa äänestysprosenttia edellisistä vaaleista, jolloin äänestämässä kävi 17 prosenttia äänioikeutetuista kirkon jäsenistä. Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien äänestysprosentit neljä vuotta sitten on kerrottu ao. taulukossa, josta nuorten osuus on kerrottu erikseen.

Paikkakunta Koko äänestys-% nuorten %-osuus

Iisalmi 15,5 12,3
Lapinlahti 19,7 22,4
Sonkajärvi 19,9 11,4
Pielavesi 23,6 27,8
Varpaisjärvi 22,6 12

Seurakuntavaalitorit syksyn aikana

• Lapinlahdella pe 5.9. Aikataika-tapahtumassa klo 18–21 kirkon ja kirjaston välisellä aukiolla
• Sonkajärvellä pe 12.9. klo 9-13 syysmarkkinoilla Pajakahvilan piha-alueella
• Iisalmessa pe 19.9. klo 8-13 torin syysmarkkinoilla
• Lapinlahdella 24.–28.9. Yhteyspäivillä
• Varpaisjärvellä pe 3.10. klo 15–18.15 Varpaisjärven torilla. Kello 17.15–18.15 mukana piispa Jari Jolkkonen piispantarkastuksen yhteydessä.
• Pielavesi to 23.10. klo 10–13 Pielaveden torilla

Lisätietoja vaaleista saa omasta seurakuntatoimistoista sekä verkostawww.seurakuntavaalit.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä sekä www.ylasavonseurakunnat.fi/vaalit

(julkaistu 27.8.2014)

Wed Dec 31 11:58:48 EET 2014