Seurakuntayhtymä uusii ympäristödiplomin

Ylä-Savon seurakuntayhtymälle myönnettiin vuonna 2013 Kirkon ympäristödiplomi ja diplomia ollaan nyt uusimassa. Uusimisen yhteydessä tarkastellaan kuinka aiemmin määritellyt tavoitteet ovat toteutuneet sekä asetetaan tavoitteet uudelle diplomikaudelle.

Ympäristökysymykset koskettavat hyvin käytännöllisesti seurakuntien ja seurakuntayhtymän toimintaa. Kiinteistönhoidossa käytetään paljon energiaa, vettä ja tuotetaan jätteitä. Metsien, hautausmaiden ja viheralueiden hoidossa vaikutetaan suoraan luonnon elinehtoihin.

”Ylä-Savon seurakuntayhtymässä ympäristön eteen on tehty jo vuosia pitkäjänteistä työtä. Ympäristöasioiden parissa työskentelee ympäristötyöryhmä, joka seuraa ja opastaa ympäristöasioissa. Seurakuntien arjessa ympäristötyö näkyy kaikessa toiminnassa, niin hauta- ja kiinteistötoimessa kuin myös seurakuntatyön jokaisella osa-alueella.”, kertoo palvelupäällikkö Riitta Kaasinen.

Kirkon ympäristödiplomien myöntämisestä päättää Kirkkohallitus ja diplomi on voimassa kerrallaan neljä vuotta. Uusittaessa diplomi on voimassa viisi vuotta. Hakuprosessi kestää noin puoli vuotta ja se pitää sisällään mm. ympäristöjärjestelmän auditoinnin, jonka suorittavat hiippakunnan tuomiokapitulin auditoijat.

Lisätietoja, Ylä-Savon seurakuntayhtymä, palvelupäällikkö Riitta Kaasinen, 040 528 3140, riitta.kaasinen@evl.fi

2018-01-09 13:42:24.0