Uudeksi lääninrovastiksi Pielaveden kirkkoherra Arto Penttinen

Iisalmen rovastikunnan uusi lääninrovasti on Pielaveden seurakunnan kirkkoherra Arto Penttinen. Äänestys järjestettiin 18. helmikuuta pastorien kokoontumisessa Iisalmessa ja Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli teki virallisen nimityksen eilen illalla. Varpaisjärven kirkkoherra Olli Kortelainen nimitettiin samalla pappisasessoriksi.
1199504_Arto Penttinen_web_Pielaveden seurakunta_Pielavesi_THUMB.jpg

Iisalmen rovastikunnan seurakunnilla on taas uusi lääninrovasti. Torstaina 18.2. Iisalmessa toteutetussa vaalissa Arto Penttinen sai annetuita äänistä 9 ääntä. Toiseksi eniten ääniä (8 ääntä) sai Varpaisjärven kirkkoherra Olli Kortelainen. Äänestyksen tekivät rovastikunnan papit ja lehtorit lääninrovastin vaalissa ja tuomiokapituli vahvisti tuloksen eilen illalla. Penttisen toimikausi on 1.5.2015–30.4.2021.

Lääninrovastiksi valitaan aina yksi rovastikunnan seurakuntien kirkkoherroista, joka toimii rovastikunnan kirkollisen toiminnan ohjaajana ja valvojana. Tuomiokapituli nimittää yhden kolmesta eniten ääniä saaneista kirkkoherroista lääninrovastiksi. Lääninrovastin toimikausi on kuusi vuotta. Ajalla 1.5.2009–30.4.2015 lääninrovastina toimii Vieremän kirkkoherra Jukka Koivusalo. Lääninrovasti ei ole muiden kirkkoherrojen esimies, mutta hänen tulee kutsua koolle kirkkoherrojen kokouksia, joissa suunnitellaan seurakuntien yhteistyötä.

Kirkkoherra Olli Kortelainen pappisasessoriksi

Tuomiokapituli nimesi eilisessä kokouksessaan Varpaisjärven kirkkoherra Olli Kortelaisen pappisasessoriksi toimikaudelle 1.4.2015–31.3.2018. Pappisasessorista äänestettiin samassa pappien kokoontumisessa Iisalmessa, jonka Kortelainen voitti 43 äänellä. Ylä-Savosta ei ole ollut pappisasessoria ollut noin 20 vuoteen, kun aikaisemmin tehtävässä toimi Lapinlahden entinen kirkkoherra Martti Kaukola.

Pappisasessorin toimikausi on kolme vuotta ja hän on hiippakunnan seurakunnan kirkkoherra tai kappalainen. Hän on tuomiokapitulin jäsen ja omaa äänivallan yhtenä seitsemästä äänivaltaisesta jäsenestä. Asessori osallistuu piispantarkastuksiin ja vastaa hallinnon ja talouden tarkastuksesta. Työ on ns. luottamustoimi, jota hoidetaan seurakuntaviran ohessa.

Iisalmen rovastikuntaan kuuluu kahdeksan seurakuntaa: Iisalmen seurakunta, Vieremän seurakunta, Lapinlahden seurakunta, Pielaveden seurakunta, Kiuruveden seurakunta, Sonkajärven seurakunta, Varpaisjärven seurakunta ja Pyhäjärven seurakunta.

Lisätietoja,

• Lapinlahden seurakunnan kirkkoherra Lauri Jäntti, 040 5021 439, lauri.jantti@evl.fi (vaalin järjestäjä)
  • Pielaveden seurakunnan kirkkoherra ja Iisalmen rovastikunnan uusi lääninrovasti Arto Penttinen, 040 0914 006, arto.penttinen@evl.fi
  • Pappisasessori ja Varpaisjärven seurakunnan kirkkoherra Olli Kortelainen, 050 3311 441, olli.kortelainen@evl.fi